تبلیغات
وب لژیون آقای علی یحیائی - مشارکت مکتوب ...
 
وب لژیون آقای علی یحیائی
راهکارهای درمان اعتیاد (رود خروشان)
                                                        
درباره وبلاگ

وبلاگ حاضر به منظور یاری رساندن به كسانی است كه سالها درگیر بیماری اعتیاد بوده اند.و قصد دارد با بیان تجربیات و بهره گیری از آموزشهای كنگره60،قدم كوچكی در راه اطلاع رسانی و درمان اعتیاد بردارد.
مدیر وبلاگ : مدیر وبلاگ؛علی عربی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
جمعه 20 آذر 1394 :: نویسنده : مسافر علی رضا

ما با کارکردن در وادی چهارم به این مهم دست پیدا می کنیم که انسان باید مسئولیت زندگی خود را بپذیرد و به گردن کسی و یا خدا واگذارننماید.یا به زبان عامیانه خودش تکلیف خودش را با خودش مشخص کند که اصطلاحا با خودش چند چند است.

مسئولیت پذیری جزء لاینفک زندگی هر انسانی محسوب می شود چون ...


         در ازل پرتو حسنت زتجلی دم زد                                  عشق پیدا شد و آتش به همه عالم زد

ما در وادی سیزدهم یاد گرفتیم که پایان هر نقطه سرآغاز خط دیگریست و می توانیم این را در وادی چهارم هم تعمیم دهیم که پایان هر تکلیفی آغاز تکلیفی دیگر است یا پایان هر مسئولیتی آغاز مسئولیت دیگری است.در این مشارکت سعی کردم تا با تمسک جستن از اشعار عرشی جناب عطار و ادبیات عرفانی سرزمین خودمان ایران و نشات گرفته از فرهنگ دینی که با وادی چهارم مناسبت هم داشت چند خطی را با قلم حقیر خویش به رشته تحریر در آورم...

انسان همواره یک تکلیف ناتمام است.

و اصلا زمانی که انسان پا به عرصه حیات گذاشت به دلیل تفویض اختیار تکلیف هم در همان روز ازل زاییده شد و تا ابد هم با او هست و این تکلف حتی با مرگ هم از بین نمی رود.اما هدف از تکلیف دادن به انسان چیزی نبود جز رسیدن به جاودانگی محض چون انسان تنها موجودی است در این عالم که تمام صفات خداوند را یدک می کشد و به همین جهت لایق این جاودانگی هم هست اما در این راه یک سری تکالیفی به او واگذار شده است که باید تمام کند تا به آن حقیقت دست یابد.از دیدگاه عارفانه پیر خرد این تکالیف به سه قسم تقسیم می شوند که در زیر به اختصار توضیح داده شده است .امیدوارم بتوانیم تکالیف خود را به بهترین وجه من الوجود ادا کنیم.

 

          راه اول در شریعت رفتن است                                     در عبادت بی طبیعت رفتن است

 

          پس دوم راهت طریقت آمدست                                    ور سیم خواهی حقیقت آمدست


          در حقیقت گر قدم خواهی زدن                                     محو گردی تا که دم خواهی زدن


با بیانات شیخ عطار پرواضح است که قدم گذاشتن در وادی معرفت گذر از وادی شریعت لازم است و بدون شریعت نمی توان به طریقت دست یافت .اصولا چیزهای طبیعی در طبیعت تکلیف و مسئولیتی هم ندارند به همین خاطر به آن طبیعت می گویند.به دلیل اینکه در شریعت تکلیف وجود دارد و با بهره جستن از شعر فوق در می یابیم که طبیعت تکلیف نیست و منطور از طبیعت عادت های روزمره است که دشمن تفکر است.لغت تکلیف از کلفت به معنای سختی و دشواری است و این حس تکلیف باید در انسان وجود داشته باشد.بنابراین اولین مرحله این است که با احساس تکلیف شریعت را انجام دهیم.

                ما زنده از آنیم که آرام نگیریم                                    موجیم که آسودگی ما عدم ماست

از آنجایی که شریعت ظاهر است و شما ظواهر شریعت را انجام می دهید خود انجام اعمال شریعت شما را ملزم به اجرا و رعایت چند نوع تکلیف در پرتو شریعت می کند.


یکی تکلیف خودت با خداوند مشخص می شود بر فرض مثال شما وقتی در شریعت نماز می خوانید یا روزه می گیرید ارتباط خود با خداوند را برقرار می کنید و به تبع آن تکلیف خودت را نسبت به خالق خود را هم ادا می کنید.در شریعت وقتی شما احکام معاملات را رعایت می کنید یا پشت چراغ قرمز در چهار راه می ایستید و یا احکام زناشویی همسایگی سیاسی و قواعد آپارتمان نشینی را رعایت می کنید تکلیفی را که با جامعه و اجتماع دارید را برقرار می کنید چون انسان موجودی اجتماعی است و مکلف است و یک سری مسئولیت نسبت به جامعه دارد که باید رعایت کند.پس انسان با عبادات خویش هم تکلیف خود با خداوند را حفظ می کند و هم تکلیف خود را با جامعه مشخص می کند.انسان برای اینکه بتواند رابطه خود با خداوند را حفظ کند و از طرفی رابطه خود را با جامعه و مردم حفظ کند باید رابطه خود را با خویشتن مشخص کند یا به عبارتی تکلیف خود را نسبت به خودش ادا کند.اصولا اگر انسان نتواند رابطه خود را با خودش مشخص کند نه می تواند با خداوند ارتباط برقرار کند و نه با جامعه برقرار کند.تا اینجا  وادی شریعت که ظاهربود مشخص گردید وبعد از آن وارد وادی طریقت یا راه باطنی می شویم که بسیار طاقت فرساست و باید از تجربه ها و امور حسی فرا رود و پالایش نفس صورت گیرد و به جایی برسید که منیت و غرور رنگ می بازد و از قید و بند تعلقات وارسته بشوید تا به آخرین رتبه و مقام که حقیقت است بریسم.

با احترام
مسافر مهدی
منیع: وبلاگ نمایندگی سمنان




نوع مطلب : دستور جلسات هفتگی ...، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




شنبه 21 آذر 1394 01:17 ب.ظ
سلام مهدی جان خداقوت
شنبه 21 آذر 1394 12:14 ب.ظ
سلام
.
خداقوت مهدی جان
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر